1) Kemahiran proses sains asas merangkumi
memerhati, mengelas, mengukur
dan
menggunakan nombor, membuat inferens, meramal, berkomunikasi dan
menggunakan
perhubungan ruang dan masa.
Memerhati
(observing)-Proses mengumpul maklumat tentang objek dan
fenomena
dengan menggunakan semua atau sebahagian daripada deria. Alat
atau
instrumen yang dicipta atau direka boleh juga dilaksanakan untuk
membantu
deria. Pemerhatian yang dilakukan mungkin pemerhatian kualitatif,
pemerhatian
kuantitatif atau pemerhatian perubahan.
Mengelas
(classifying)-Pengumpulan objek berdasarkan ciri-ciri sepunya yang
boleh
diperhatikan ke dalam kumpulan yang sama.
Mengukur
dan menggunakan nombor (measuring and using numbers)-
Pemerhatian
yang dibuat secara kuantitatif dengan menggunakan unit rujukan
atau
alat berunit piawai.
Membuat
inferens (inferring)-Kenyataan tentang sesuatu objek atau peristiwa
berdasarkan
pemerhatian yang merupakan penerangan. Penerangan tersebut
mungkin
betul atau tidak.
Meramal
(predicting)-Proses untuk menentukan dan menjangka peristiwa yang
akan
datang berasaskan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau data
yang
boleh dipercayai.
Berkomunikasi
(communicating)-Cara untuk mengemukakan idea atau
menyampaikan
maklumat dalam pelbagai bentuk seperti lisan, tulisan, model,
jadual,
graf, gambarajah, carta, peta, simbol, persamaan matematik dan
sebagainya.
Menggunakan
perhubungan ruang dan masa (using space/time relationship)-
Satu
proses memperihalkan atau menunjukkan lokasi, arah, bentuk dan saiz
sesuatu
objek dan perubahannya mengikut masa.
2)
Kemahiran proses sains bersepadu merangkumi mengintepretasi data,
mendefinisi
secara operasi, mengawal pembolehubah, membuat hipotesis dan
mengeksperimen.
Mengintepretasi
data (intepreting data)-Mengorganisasikan data dalam bentuk
graf
dan membuat kesimpulan berdasarkan graf
Mendefinisi
secara operasi (defining operationally)-Proses memberi definisi
tentang
sesuatu konsep dengan menyatakan perkara yang boleh dilakukan dan
diperhatikan.
Ia membolehkan pembezaan di antara contoh dan bukan contoh
bagi
konsep yang dihuraikan.
Mengawal
pembolehubah (identifying variables)-Mengenalpasti pembolehubah
yang
boleh mempengaruhi hasil eksperimen iaitu pembolehubah bersandar,
memalarkan
pembolehubah lain dan memanipulasikan pembolehubah tidak
bersandar.
Membuat/
menyatakan hipotesis (making/stating hypothesis)-Menyatakan hasil
eksperimen
yang dijangka berdasarkan data yang ada
Mengeksperimen/
mereka bentuk penyiasatan (experimenting/ designing
investigation)-
Mengendalikan suatu eksperimen termasuk mengemukakan
soalan
yang relevan, menyatakan hipotesis, mengenalpasti dan mengawal
pembolehubah,
mendefinisikan pembolehubah secara operasi dan
mengintepretasikan
hasil eksperimen.